Klantgericht of patiëntgericht communiceren en werken
Een blije, tevreden én verraste klant is het doel van iedere organisatie. Vaak is de intentie goed, maar blijft de uitvoering achter. Een optimale klantbeleving bereik je door continue te werken aan de klantcommunicatie. Training, coaching, monitoring, scrums, rollenspellen en dagstarts, ze helpen allemaal om de focus optimaal op de klant te houden.
Ik heb voor klantgerichte organisaties diverse programma’s ontwikkeld die het mogelijk maken om de optimale klantbeleving te bereiken en te behouden. De programma’s wisselen training, DISCOVER, coaching en monitoring af om gevarieerd met de accountmanager, de deskaccountmanager of de servicedesk medewerker te blijven werken aan de tevredenheid van klant.
Training, coaching en DISC als basis
Tijdens een traject van klantgericht werken wisselen training, coaching en DISC elkaar af in de ontwikkelingsfase. In de optimalisatiefase werk ik graag met kwaliteitsmonitoring. Dit geeft nét de extra stimulans om het voor de klant nóg beter te doen.
Aanleidingen en thema’s klantgericht/patiëntgericht werken
- Mijn omzet blijft achter op de verwachtingen
- Klanten zijn tevreden, maar we behouden ze niet
- Mijn medewerkers zijn moe van het klantcontact
- Het aantal klachten groeit
- Hoe verkopen we ons kwalitatieve, maar dure product?
- Cross-selling is een grote stap voor mijn medewerkers
- Ik weet niet of we het wel goed genoeg doen
- Ik wil graag het maximale voor onze klanten doen
- De kwaliteit van de communicatie moet blijvend omhoog
Gedurende mijn periode als leidinggevende bij Achmea heb ik met veel plezier en resultaat samengewerkt met Rick om de commerciële en communicatieve vaardigheden van onze teams financiële diensten naar een hoger level te tillen. Rick heeft dit gedaan middels een doorlopende aanpak waarbij doelgroepgerichte training, follow up en interne coaching centraal stonden.
Tegelijkertijd hebben we een bruikbare checklist ontwikkeld om resultaten meetbaar, herkenbaar en transparant te krijgen. Het gevolg? Gestage groei in onze sales en retentie resultaten. Hiernaast is Rick een enorm sympathiek en warm persoon die op alle niveaus sterke relaties bouwt.
Wie is Rick?
Mijn naam is Rick Voorbergen en ik help je graag het beste uit jezelf en je bedrijf te halen. Na diverse managementfuncties bij meerdere organisaties, ontdekte ik dat bij het ontwikkelen van mensen mijn grootste passie ligt. Inmiddels heb ik meer dan vijftien jaar ervaring met individuele coaching, teamcoaching, training en business coaching.
Ik ben een optimist die vastberaden en op een praktische manier zijn doelen bereikt. Dankzij mijn rustige uitstraling, empathie en luistervermogen zorg ik voor openheid, vertrouwen en verbinding.